(2019) 1 Visn. Nac. akad. prokur. Ukr. 21–34
https://doi.org/10.34285/visnyknapu2019.01.021
Назва статті Модифікація предметного принципу організації діяльності органів прокуратури
Автор(и) АНТОН СТОЛІТНІЙ
доктор юридичних наук, радник Директора Державного бюро розслідувань, м. Київ, Україна, stoleta@ukr.net
РОМАН МАЗУРИК
кандидат юридичних наук, прокурор Запорізької місцевої прокуратури № 1, м. Запоріжжя, Україна, rmauzer@gmail.com
Скорочена назва журналу (ISSN) Visn. Nac. akad. prokur. Ukr.
Рік 2019
Номер 1
Сторінки [21–34]
Мова Українська
Анотація З прийняттям чинного Кримінального процесуального кодексу України (КПК України) переосмислено підходи до розуміння кримінального провадження та переглянуто його принципи, що дало змогу відійти від радянської системи кримінального переслідування. Разом із тим ієрархічна структура органів прокуратури України не повною мірою відповідає вимогам сучасного кримінального процесуального законодавства.
У статті проаналізовано територіальний і функціональний (предметний) принципи організації роботи в органах прокуратури України та недоліки їх застосування, що спричиняють виникнення нормативних, організаційних і кадрових проблем.
Застосування територіального принципу організації діяльності органів прокуратури України в частині нагляду за додержанням законів під час проведення досудового розслідування сьогодні неможливе з огляду на положення ст. 221 КПК України. Крім того, для підрозділів, що здійснюють нагляд за додержанням законів під час досудового розслідування, враховуючи реформи кримінального процесуального законодавства, застосування територіального принципу неефективне через відсутність предметного розподілу кримінальних правопорушень (за категоріями правопорушень) між працівниками. Також спостерігається нерівномірне навантаження на прокурорів прокуратур різних рівнів. Більше того, дезорганізація правоохоронної системи позбавляє прокурора процесуальних і організаційних можливостей забезпечити належну організацію роботи та її якісні показники. Зазначений дисбаланс сприяє формуванню негативних тенденцій в організації взаємодії між правоохоронними органами загалом і суб’єктами сторони обвинувачення зокрема, що спричиняє потенційні корупційні ризики, зумовлені недоброчесними методами роботи оперативних підрозділів.
Зважаючи на викладене, метою статті є аналіз принципів організації діяльності органів прокуратури України щодо здійснення нагляду та вироблення концепції модифікації організації роботи прокуратури на вказаному напрямі з урахуванням його трансформації із суто наглядової функції в нагляд у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням.
Реформу пропонується реалізувати, змінивши штатну структуру органів прокуратури шляхом її перебудови за предметним принципом, що передбачає: розробку основних напрямів (профілів) діяльності прокурорів відповідно до категорій кримінальних проваджень; створення відділів (управлінь) у регіональних прокуратурах із закріпленням за ними конкретних категорій кримінальних проваджень (профільних), а в перспективі – створення відповідної структури в Генеральній прокуратурі України; збільшення кількості процесуальних керівників у регіональних прокуратурах; закріплення за кожним прокурором відповідного відділу (управління) окремого виду кримінальних правопорушень, за яким він здійснюватиме процесуальне керівництво, з урахуванням професійної підготовки, досвіду й інших особистих якостей працівника.
Ключові слова прокуратура; організація діяльності; нагляд; структура; предметний принцип; вдосконалення.
References REFERENCES
List of legal documents
Legislation
1. Konstytutsiia Ukrainy [The Constitution of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 28 chervnia 1996 roku № 254к/96-ВР. URL: (accessed: 20.03.2019) (in Ukrainian).
2. Kryminalnyi protsesualnyi kodeks Ukrainy [The Criminal Procedural Code of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 13 kvitnia 2012 roku № 4651-VI. URL: (accessed: 20.03.2019) (in Ukrainian).
3. Pro operatyvno-rozshukovu diialnist [On Operative Investigation Activities]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 18 liutoho 1992 roku № 2135-XII. URL: (accessed: 20.03.2019) (in Ukrainian).
4. Pro osnovni zasady orhanizatsii roboty v orhanakh prokuratury [On the Basic Principles of Organization of Work in the Organs of the Prosecutor’s Office]: nakaz Heneralnoho prokurora Ukrainy [order of the Prosecutor General of Ukraine] vid 19 sichnia 2017 roku № 15. URL: (accessed: 20.03.2019) (in Ukrainian).
5. Pro prokuraturu [On the Prosecutor’s Office]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 14 zhovtnia 2014 roku № 1697-VII. URL: (accessed: 20.03.2019) (in Ukrainian).
Bibliography
Authored books
6. Lapkin A, Zakon Ukrainy “Pro prokuraturu”. Naukovo-praktychnyi komentar [The Law of Ukraine “On the Prosecutor’s Office”. Scientific and Practical Comment] (Pravo 2015) 680 (in Ukrainian).
7. Yurchyshyn V, Mistse i rol prokurora u dosudovomu rozsliduvanni ta yikh vidobrazhennia v teorii, zakonodavstvi i praktytsi: monohr. [Place and Role of Prosecutor in Pre-trial Investigation and Their Reflection in Theory, Legislation and Practice: monogr.] (Rodovid 2012) 289 (in Ukrainian).
Dissertations
8. Diachkov D, ‘Pryntsypy orhanizatsii ta diialnosti prokuratury Ukrainy v umovakh yii reformuvannia’ [‘Principles of Organization and Activity of the Prosecutor’s Office of Ukraine in the Context of Its Reform’] (dys kand yuryd nauk, Natsionalnyi universytet “Odeska yurydychna akademiia” 2018) 225 (in Ukrainian).
Conference papers
9. Hryshyn Yu, ‘O statuse prokurora na stadyy dosudebnoho rassledovanyia v reformyruemom uholovnom protsesse’ [‘On the Status of the Prosecutor at the Stage of Pre-trial Investigation in a Reformed Criminal Process’] (2012) Aktualni problemy reformuvannia kryminalno-protsesualnoho zakonodavstva y udoskonalennia diialnosti sudovykh i pravookhoronnykh orhaniv: mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia [Actual Problems of Reforming the Criminal and Procedural Legislation and Improving the Activity of Judicial and Law Enforcement Bodies: international scientific and practical conference] (Luhanskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav im. E.O. Didorenka 2012) 98–107 (in Russian).
Journal articles
10. Babkova V, ‘Problemy zdiisnennia prokurorom nahliadovykh povnovazhen u formi protsesualnoho kerivnytstva pid chas provedennia dosudovoho rozsliduvannia’ [‘Problems of Prosecutor’s Exercise of Supervisory Powers in the Form of Procedural Guidance during Pre-trial Investigation’] (2012) 3 Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 71–3 (in Ukrainian).
11. Denysova A, ‘Spivvidnoshennia kontroliu ta nahliadu’ [‘Ratio of Control and Supervision’] (2013) 2(4) Administratyvne pravo i protses 30–7 (in Ukrainian).
12. Lutsyk V, ‘Pravovyi status ta povnovazhennia prokurora za novym KPK Ukrainy’ [‘Legal Status and Powers of the Prosecutor for the New CPC of Ukraine’] (2013) 1(85) Mytna sprava 232 (in Ukrainian).
13. Shpak O, ‘Osoblyvosti orhanizatsii roboty kerivnyka prokuratury z protsesualnoho kerivnytstva’ [‘Peculiarities of Organization of Work of the Head of the Prosecutor’s Office on Procedural Guidance’] (2015) 2 Chasopys Kyivskoho universytetu prava 328–31 (in Ukrainian).
14. Stolitnii A, Misiura L, ‘Diialnist prokurora u kryminalnomu provadzhenni shchodo zlochyniv proty dovkillia’ [‘Prosecutor’s Activities in Criminal Proceedings against Environmental Crime’] (2017) 2(14) Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 152–9 (in Ukrainian).
завантажити .PDF